Irene Schouten schrijft geschiedenis

geplaatst in: Nieuws | 0

Op zaterdag 19 februari j.l. nam Irene Schouten aan haar laatste olympische wedstrijd in Beijing deel. Zij kon geschiedenis schrijven door als enige Nederlandse wintersporter meer dan 3 gouden medailles binnen te halen. Zij zou daarmee Yvonne van Gennip en Ard Schenk, die beiden 3 keer goud wisten te veroveren, van het hoogste platform kunnen stoten. Zij mocht dit doen op de massastart, het onderdeel dat haar bijzonder goed ligt, maar waarbij de kans op een ongeluk altijd op de loer ligt. Haar ploeggenote Marijke Groenewoud moest dit helaas aan den lijve ondervinden door zowel in de halve finale als in de finale onderuit te gaan. In de halve finale kon zij dit nog repareren maar in de finale was dat niet het geval. Als gevolg hiervan moest Irene Schouten het in de laatste ronden van de finale alleen opknappen en het werd uiteindelijk een memorabele wedstrijd met een zinderende ontknoping. Ivanie Blondin ging in de laatste bocht onder Irene Schouten door en leek aan het langste eind te zullen gaan trekken. Irene Schouten toonde vervolgens haar uitzonderlijke klasse en karakter en trok op de laatste tientallen meters alsnog de winst naar zich toe. Daarmede kwam zij uit op 3 gouden en 1 bronzen medaille en dat heeft geen enkele Nederlandse wintersporter haar ooit voorgedaan. De VVD feliciteert Irene met deze fantastische prestatie en wenst haar veel plezier bij de huldiging die a.s. vrijdag in Wervershoof zal volgen. Bij die huldiging kan Irene er geen groot feest van maken want van 3 t/m 6 maart a.s. vindt in Hamar alweer het wereldkampioenschap Allround plaats. Ook bij dit wereldkampioenschap behoort Irene tot de favorieten en zonder twijfel zal zij dit seizoen nog één keer willen vlammen. De VVD wenst haar een mooie huldiging in Wervershoof en veel succes bij het WK Allround van 3 t/m 6 maart in Hamar. Ondertussen hoopt de VVD 10 dagen later ook tot winnaar uitgeroepen te worden en u kunt ons hierbij helpen.

Namens de VVD-fractie, Tom Beerepoot