Andrea van Langen en Jan de Vries op bezoek bij De Maar in Twisk

Het bungalowpark De Maar in Twisk was sinds zijn ontstaan, tientallen jaren geleden, formeel een vakantiepark. Dat is het feitelijk nooit geweest, de bewoners van de woningen woonden daar permanent en werden door hun toenmalige gemeente Noorder-Koggenland ook als inwoners ingeschreven. In het bestemmingsplan bleef echter de bestemming Recreatie op de woningen rusten.

Dit leverde natuurlijk veel nadelen op bijvoorbeeld om een hypotheek te krijgen. De bewoners wilden graag dat hun woning ook echt als woning werd aangemerkt. Deze wens had de steun van de VVD-fractie, destijds al in Noorder-Koggenland door Cees Tuinman en Engelien Vrieze, maar nu ook in de nieuwe gemeente.

Waar dit ooit voor de lokale politiek onbespreekbaar was, lukte het met een VVD-wethouder wél. VVD-raadslid Jan de Vries wist een motie aangenomen te krijgen om het parkje te transformeren naar een woonbestemming. Overigens niet alleen daar, een soortgelijke situatie doet zich voor in Oostwoud bij de parken De Kogge 1 en 3. De raad nam de motie aan en het college kreeg opdracht om deze zaak in gang te zetten.

Dit werd trouwens ook het startsein voor een regionaal project voor transformatie van niet meer vitale recreatieparken. Medemblik werd daarin pilotgemeente. Dit project loopt nog steeds. Na onderhandelingen van de gemeente met de bewonersvereniging van De Maar over allerlei technische en financiële details ging eind 2020, de gemeenteraad unaniem akkoord met aanpassing van het bestemmingsplan.

Jan de Vries ging op 2 maart samen met lijsttrekker én wethouder Andrea van Langen het VVD-verkiezingsprogramma overhandigen aan het bestuur van deze bewonersvereniging. Dit als afsluiting van het lange traject dat hij had gestart om deze zaak goed te regelen. Voorzitter Elly van der Molen nam het samen met bestuursleden Krijn Ooijevaar en Chris van Stappershoef graag in ontvangst. Ze liet ons meteen de plannen zien om de woning levensloopbestendig te maken. Dat kan nu wel! Op deze manier kunnen de inwoners van deze parken nog vele jaren genieten van hun prachtige stek!