VVD Medemblik: gemeente wees coulant bij betalingsproblemen (update 21 maart)

geplaatst in: Nieuws | 0

De VVD Medemblik wil dat de gemeente coulant is voor ondernemers, inwoners en verenigingen die door het coronavirus in betalingsproblemen komen. Donderdag dienen wij hiervoor een motie in bij de raadsvergadering, samen met PWF, BAMM en CU. Vele ondernemers ondervinden een forse omzetdaling. Verenigingen zien wedstrijden en evenementen afgelast. Sommige inwoners raken hun baan (gedeeltelijk) kwijt. VVD-fractievoorzitter Mark Raat: ‘De gemeente kan de pijn verzachten door de betaaltermijnen van belastingen en heffingen op te schorten. Dus geen extra kosten of incassobureaus. De OZB kan gerust wel even wachten.’

Niet iedereen wordt financieel even zwaar getroffen, maar sommige inwoners moeten alle zeilen bijzetten. Het Rijk neemt al verzachtende maatregelen. De gemeente moet ook een steentje bijdragen vindt de VVD. Raat: ‘De situatie die nu ontstaan is door het coronavirus heeft enorme gevolgen. Ook zeer abrupt: van het ene op het andere moment. Het is daarom heel anders dan een recessie die geleidelijk komt en gaat.’ De VVD hoopt dat de motie voldoende steun krijgt. Mocht het gebeuren dat de raadsvergadering niet doorgaat, vragen wij de raadsleden per mail hun steun uit te spreken. Hopelijk zullen ook het Hoogheemraadschap en de Belastingdienst coulant zijn.

UPDATE 21 MAART: Omdat de raadsvergadering niet kon doorgaan hebben wij onze motie per e-mail voorgelegd aan de wethouder en andere partijen. Wethouder Kuipers liet weten dat hij de mogelijkheden onderzoekt en dinsdag a.s. met een officiële reactie namens het college komt. De andere partijen gaven aan deze reactie te willen afwachten. De motie heeft vooralsnog alleen steun van PWF, BAMM en CU. Dat is helaas nog geen meerderheid, dus hopelijk volgende week nieuwe ontwikkelingen.