In Memoriam – Jan Entius (1942-2020)

Dinsdag 21 januari 2020 overleed ons betrokken lid Jan Entius op 77-jarige leeftijd. Wij herinneren Jan als een echte VVD’er: ondernemend, optimistisch en resultaatgericht. Niet lullen maar poetsen. Een man van de praktijk, zonder uitknop.

Jan was ruim veertig jaar actief voor de VVD, maar zijn politieke carrière spant bijna een halve eeuw. Vanaf augustus 1970 was hij in de voormalige gemeente Nibbixwoud raadslid voor de Open Kiesvereniging, waarvoor hij het wethouderschap vervulde van 1974 tot de start van de fusiegemeente Wognum in 1979.

De fusiegemeenten

Als lijsttrekker van de VVD bij de herindelingsverkiezingen van 1978 kwam Jan in de gemeenteraad van de nieuwe gemeente. De liberalen waren een minderheid, het was de tijd dat de confessionelen in Wognum standaard de helft van alle stemmen haalden. Naast het raadslidmaatschap (in de jaren ‘80 en ‘90) was Jan druk met zijn bedrijf, Horeca Nederland en allerlei andere activiteiten.

In 1998 maakte hij opnieuw zijn opwachting als wethouder. Toen Wognum met Noorder-Koggenland en Medemblik fuseerde in 2007 was Jan de eerste VVD-bestuurder van de nieuwe gemeente. Aan enthousiasme en werklust geen gebrek, zij het dat zijn gezondheid hem noopte tot een vroegtijdig afscheid uit de politiek. Het was een moeilijke en emotionele beslissing.

Afscheid

‘De handdoek in de ring’ prijkte op de uitnodiging van de afscheidsreceptie, september 2008. Fractievoorzitter Cees Tuinman zei daarover: ‘Een uitdrukking uit de bokswereld, vooral een lichamelijke sport. En dat was het nu net bij jou, je lichaam kon deze baan niet meer aan, hoewel je geest er anders over dacht. Maar gelukkig staan er ook scheidsrechters in de ring, in dit geval je doktoren.’

Burgemeester Theo van Eijk verraste Jan met het eerste ereburgerschap van de jonge gemeente Medemblik. Een paar maanden later ontving hij uit handen van Ivo Opstelten de prestigieuze Thorbeckepenning, als blijk van waardering voor zijn jarenlange inzet voor de VVD. De toenmalig partijvoorzitter prees ook Jan’s echtgenote Ria: ‘want zonder een sterke vrouw achter je had je het nooit zover kunnen schoppen.’

Betrokken

Na 2008 bleef hij betrokken bij de VVD. Regelmatig praatte hij de fractie bij over allerlei zaken die hem aan het hart gingen. In het bijzonder maakte hij zich sterk voor een nieuwe dorpsaccommodatie in Nibbixwoud. Jan bezocht de vergaderingen steevast met stapels papier aan zijn zijde, waarin het gehele dossier van A tot Z verzameld zat.

Zijn gezondheid bleef hem parten spelen maar hij bleef immer betrokken bij het verenigingsleven van Nibbixwoud, de VVD en diverse regionale initiatieven. Aan een indrukwekkend en bewogen leven kwam desondanks een einde. Of zoals een veelgebruikt gezegde van Jan het samenvat: ‘bloemen liggen bij de finish’.

28 januari 2008: Jan Entius ontvangt de Thorbeckepenning uit handen van VVD-partijvoorzitter Ivo Opstelten.

Tekst: Mark Raat