Coalitie VVD, CDA, GB en PvdA officieel van start

In de raadsvergadering van maandag 14 mei jl. is de nieuwe coalitie van VVD, CDA, GB en PvdA officieel gestart. De VVD is trots dat Andrea van Langen door de raad is benoemd tot wethouder. Zij gaat zich o.a. ontfermen over de portefeuilles ruimte, wonen, havens en verkeer. De coalitiepartijen willen dat er meer woningen gebouwd worden. Hiervoor moet een stevige lobby bij de provincie gestart worden, want die bepaalt hoeveel nieuwe huizen er in deze gemeente bij mogen komen.

In ieder geval willen wij in de gemeente regels versoepelen voor nieuwe woningtypes en mantelzorgwoningen. Vermindering van regels en bureaucratie is in het algemeen ook een belangrijk speerpunt van de nieuwe coalitie. Zodat inwoners, ondernemers en verenigingen de ruimte krijgen voor goede plannen en innovatie. Dit is goed voor de bedrijvigheid en lokale economie. Wij kijken wat wél kan, in plaats van wat niet. Er komt daarom ook een pilot voor welstandsvrij bouwen.

Andere VVD-speerpunten in het coalitieakkoord zijn o.m.: beter onderhoud van het openbaar groen, geen nieuwe windmolens, asielzoekers met een verblijfsvergunning niet meer voortrekken bij iedere vrijkomende huurwoning, bijstandsgerechtigden sneller aan een baan helpen, mobiel cameratoezicht en onderzoek naar hoe de afvalstoffen- en rioolheffing lager kan. De nieuwe fractie, waarin Jan de Vries als vervanger van Andrea van Langen is beëdigd, gaat de komende vier jaar hard werken om zich in te zetten voor de uitwerking van het coalitieakkoord.

U kunt het coalitieakkoord lezen in de bijlage.
VVD-wethouder Andrea van Langen legt de eed af.